‘Een ingewikkelde verkeerssituatie goed regelen geeft echt een kick!’

‘Een ingewikkelde verkeerssituatie goed regelen geeft echt een kick!’

De verkeersregelaars vertellen over hun werk bij de route Kijkduin-Houtrust op Haagsehanden.nl

TEKST: Ilse van Beest
BEELD: Valerie Kuypers

René, Florian en Ruud werken in de buitenlucht om hun teams van verkeersregelaars aan te sturen. Janwillem doet vooral het regelwerk. Hij zorgt ervoor dat de verkeersregelaars met genoeg man op de juiste plaatsen komen te staan en gaat daarover in gesprek met de gemeente. ,,Het is eigenlijk niet zo moeilijk wat hij doet, maar hij heeft vooral een hoger salaris en een grotere auto dan wij”, grappen de andere drie.

De verkeersregelaars en hun manager komen alle vier van uitzendbureau Team Intro, waar de gemeente wel vaker verkeersregelaars inhuurt. Ze proberen al sinds het begin van de werkzaamheden van de Kijkduin-Houtrustroute het verkeer in goede banen te leiden. ,,Geen dag is hetzelfde met dit werk”, vertelt René. ,,Het ene moment zorg je ervoor dat vrachtwagens genoeg ruimte krijgen om over een smal kruispunt te gaan en dan praat je weer met buurtbewoners over hoe de weg er uiteindelijk uit komt te zien. Dat zorgt er wel voor dat je werkdag zo voorbij is.” Het is wel duidelijk dat de mannen inmiddels bekenden zijn in de buurt. Tussendoor zwaait René af en toe vrolijk naar een voorbijganger en trakteert een hond op een koekje.

,,De ene persoon steekt een duim omhoog omdat je je best doet, maar er zijn ook mensen die een andere vinger omhoog steken omdat ze wat langer moesten wachten’’

Minder geduld
De gezelligheid met de buurt en dat je nooit weet wat je kunt verwachten maakt het werk extra leuk volgens de mannen. Helaas zitten er ook minder leuke kanten aan dit werk. Omdat Kijkduin-Houtrust zo’n lang werkgebied is met veel faseringen krijgen sommige buurtbewoners een wat korter lontje. ,,Hier bij de Goudenregenstraat kan het heel snel vollopen. We proberen met iedereen rekening te houden. Dan laten we er weer een paar fietsers door en dan weer wat auto’s zodat iedereen veilig het kruispunt overkomt. De ene persoon steekt een duim omhoog omdat je je best doet, maar er zijn ook mensen die een andere vinger omhoog steken omdat ze wat langer moesten wachten. Je kunt het dan eigenlijk niet goed doen”, zucht Ruud.

,,We merken wel dat mensen steeds meer haast en minder geduld hebben,” vindt Ruud. ,,Als een vrouwtje van 87 wil oversteken bij de zebra krijgt ze die kans gewoon niet. Dus haar helpen we dan ook even. Zo’n oudje zien ze niet staan, maar als ze mij missen in mijn gele jas moeten ze echt naar de oogarts. Het bizarre is wel dat auto’s direct stoppen als er een knappe moeder met kinderwagen wil oversteken. Dat dan weer wel”, lacht hij.

,,Als mensen denken dat je staat te niksen zetten ze dat gelijk op Twitter of Facebook. Maar dat klopt eigenlijk niet’’

titel
‘Als er iets mis is bij een andere kruising in de stad, dan springen we snel op de scooter om onze collega’s daar te helpen.’

Groot publiek
Niet veel mensen weten dat het werk van verkeerscoördinatoren meer is dan alleen het verkeer regelen. Ruud: ,,Soms moeten we wachten op een autokraan die stalen rijplaten komt leggen om zwaar verkeer te kunnen laten rijden. Het kan soms wel even duren voordat die autokraan er is. De wandelaars kijken je dan heel vreemd aan en vragen wat je daar doet.” Florian vindt dat wachten wel een beetje vervelend als hij zo wordt aangestaard: ,,Om dan minder op te vallen doe ik soms mijn jas of hesje uit. Maar dan word je weer gebeld dat de chauffeur je niet kan vinden, haha!”

Volgens Janwillem is het werk bij Kijkduin-Houtrust wel wat lastiger dan andere klussen omdat er zoveel mensen meekijken: ,,De mensen in de buurt zijn erg betrokken bij het project maar leveren ook veel kritiek. De route wordt helemaal opnieuw ingericht waardoor het straks veiliger moet worden voor voetgangers en fietsers. Bij de laatste informatiebijeenkomst was wel honderd man aanwezig. En op social media geven nog veel meer mensen hun mening.” Florian is het daar helemaal mee eens: ,,Als mensen denken dat je staat te niksen zetten ze dat gelijk op Twitter of Facebook. Maar dat klopt eigenlijk niet.”

titel
‘Op grotere kruispunten red je het niet in je eentje als het opeens druk wordt.’

Ruud vult hem aan: ,,Onze teams staan met elkaar in contact via hun mobiel, maar voor buitenstaanders ziet het eruit alsof we onze maten staan te appen. Natuurlijk hebben we het gezellig samen, maar via de telefoon delen we veel belangrijke informatie. Bijvoorbeeld collega’s die ons vertellen over opstoppingen bij hun kruispunt, want dan kun je erop rekenen dat het hier straks ook druk wordt. Dus ja, we kijken dikwijls op onze telefoons. Als we even bezig zijn geweest met het verkeer dan kun je zo 30 berichtjes hebben gemist.”

Snel schakelen
Naast de andere verkeersregelaars staan de mannen ook direct in contact met hulpdiensten en de verkeerscentrale en de projectleider van de gemeente. Janwillem: ,,Als wij een ongeluk zien waardoor omleidingen nodig zijn dan laten we de verkeerscentrale een alternatieve route plaatsen op de zwarte schermen boven de weg, daar hebben we de portofoons voor.” Ook als er echt iets mis is bij een ander kruispunt in de stad kunnen de mannen van Team Intro snel schakelen. Ruud: ,,Dan springen we op de scooter en zijn we er snel om onze collega’s te helpen. Op grotere kruispunten red je het niet in je eentje als het opeens druk wordt. Dus het is fijn als we dan snel kunnen bijspringen. Die actie maakt het werk echt gaaf. Ook al krijg je nog zoveel ziektes naar je hoofd geslingerd. Als je in een ingewikkelde verkeerssituatie alles goed weet te regelen geeft dat echt een kick!”

Door deze website te gebruiken accepteert u de cookies zoals beschreven in het cookiebeleid.

OK